Followers

Jika Syurga menjadi idaman, jalannya seluas mata memandang..jika keampunan yang didamba, gerbangnya setia menanti…Usah gusar dugaan di hadapan..andai hati nekad mengejar cinta Ilahi..

Saturday, March 10, 2012

Salam Imtihan


Assalamualaikum kwn2,,skrng nieyh mesti korg tgh stdy kn,,almklumkn imtihan awal menjelang lagi tuk sem yg kedua,,ak break kejap nk kongsi2 ngn korang yang bakal menduduki peperiksaan ni aku doakan agar korang dapat menjawab dengan tenang dan lancar. Hehe
Sebenarnya banyak persediaan yang korang boleh lakukan sebelum peperiksaan tu untuk menghilangkan rasa gemuruh korang tuh. Aku tahu antara kita mesti ada yang sibuk pergi tandas, lepas tu ada yang sakit perut la, dan macam-macam lagi ragam..hihihi
Kat sini aku nak share beberapa tips yang aku harap dapat mengurangkan sedikit rasa gemuruh korang tu. Aku harap dengan sedikit perkongsian ni dapat la mengurangkan tekanan yang korang nak hadapi waktu nak jawab peperiksaan nanti. Nak bagi soalan ramalan or soalan yang bocor aku tak tahu pulak kan, jadi aku bagi sedikit tips yang dapat mengurangkan gemuruh ok la kan. hehe
Study awal / Bersedia awal
Pastikan korang study dengan awal k. Jangan study last minute macam yang aku selalu buat. Hehe. Biasanya kalau study last minute ni memang nerves nak masuk dewan peperiksaan tu. Lagi-lagi la kalau korang tahu ada tajuk yang korang tak sempat nak cover.
Tenangkan fikiran
Jangan fikir yang bukan-bukan sebelum korang masuk dewan peperiksaan tu. Pastikan minda korang betul-betul tenang, dan cuba jangan terlalu menghafal sebelum masuk ke dalam dewan peperiksaan tu. Rilex dan yakinkan diri korang yang korang mampu untuk menjawab soalan-soalan yang diberikan.
Jangan berbincang
Kalau boleh, korang jangan berbincang mengenai subjek yang bakal korang duduki. Biasanya kalau time berbincang ni la terkeluar satu dua soalan yang korang rasa belum sempat cover lagi. Pastu mula la minda mula rasa gelabah macam mana kalau soalan tu betul-betul keluar dalam soalan nanti.
Berdoa kepada Allah
Yang ni paling penting. Sentiasa berdoa kepada Allah agar dipermudahkan segala urusan korang dalam nak menduduki peperiksaan ni. Bila segala korang dah lakukan, korang berserah kepada Allah agar segala persediaan korang diberkati. Ingat, usaha, doa dan tawakal.
Harap dengan apa yang aku kongsikan ni, dapat la mengurangkan sedikit sebanyak rasa gemuruh korang dalam nak menduduki imtihan ni. Selamat b’juang kwn2,,,insyaallah kejayaan milik kita bersama,, J   
                                                                                                      
Usaha + berdoa + tawakal insyaallah,,

J caiyok2!!caiyok!! bitaufiq wannajah p imtihan,, J

No comments: