Followers

Jika Syurga menjadi idaman, jalannya seluas mata memandang..jika keampunan yang didamba, gerbangnya setia menanti…Usah gusar dugaan di hadapan..andai hati nekad mengejar cinta Ilahi..

Monday, January 30, 2012

Encik Iman Apa Khabar??

hr ini aku t'tarik ngn artikel nieyh,,,dan aku nk kongsi b’sma2 kawan2,,emm iman ngn nafsu mne yg lebih pnting??msti imn kn,,jom kite bc p'bualan antara Iman ngn diri sendiri,,selamat mmbaca semua,, :)

Di sebuah pejabat....

Iman : Assalamualaikum..

Diri Sendiri : Waalaikumsalam...Encik Iman, lama tak nampak, kamu cuti ke?

Iman : Eh, tidaklah bos, bukan ke saya dicutikan?

Diri Sendiri : Owh, ye..saya lupa..tulah...akhir-akhir nie saya asyik teringatkan kamu, Iman. Semalam pun masa saya dengar ceramah di TV saya teringatkan kamu.

Iman : Owh, betul ke bos? Jadi saya boleh bekerja semula lah ni? Boleh ke saya ambil jawatan saya semula daripada Encik Nafsu.

Diri Sendiri : Eh, tak boleh, saya tak sanggup nak pecat Encik Nafsu.. walaupun terpaksa bayar gaji yang tinggi, tetapi Encik Nafsu berjaya menghiburkan saya.

Iman : Bos memang terhibur, tapi saya tengok syarikat ni makin mundur, kalau terus
begini, bos boleh muflis, sedikit demi sedikit perubahan Encik Nafsu buat, mula-
mula dia bubar Unit Solat Sunat, sekarang saya tengok dia berusaha satu-persatu untuk bubar Unit Solat Fardhu pula... itu baru Jabatan solat...belum lagi jabatan-jabatan yang lain.

Diri Sendiri : Hmm... saya ingat dengan mengambil Encik Nafsu bekerja, akan lebih tenang dan tersusun, tetapi makin tidak terurus... saya betul-betul tidak tahu nak buat apa...

Iman : Bos kena ambil saya bekerja semula... dan prestasi saya serta kita semua tidak akan meningkat tanpa jabatan-jabatan yang bos ada sekarang....lebih-lebih lagi Jabatan Solat...Bos kena lakukan sesuatu...jangan dengar kata Encik Nafsu lagi...

Diri Sendiri : Apa kata kamu bekerja sama dengan Encik Nafsu?

Iman : Maaf bos, secara sunnatullahnya, saya tidak akan pernah bekerja sama dengan Encik Nafsu dalam satu syarikat...dia akan menentang saya habis-habisan..bos sendiri yang sebenarnya berkuasa melawan dan memecat Encik Nafsu...

Diri Sendiri :Tiada penyelesaian lain nampaknya...=(

Iman : Benar, bos... Bos perlu bermujahadah untuk melawan perasaan sayang pada Encik Nafsu dan memecat dia... hakikatnya dia hanya mengkucar-kacirkan syarikat... melainkan bos mampu mendidik dia untuk menjadi baik dan menuruti arahan saya...

Diri Sendiri : Baiklah, saya tidak mampu mengendalikan semuanya seorang diri, saya perlukan kamu Encik Iman... mulai hari ini kamu ambil semula jawatan kamu...saya akan selalu menasihati Encik Nafsu untuk menurut perintah kamu=)

Iman : Alhamdulillah, mudah-mudahan dengan mujahadah bos akan menaikkan pangkat bos kepada peringkat Muttaqin oleh CEO(Allah SWT) kita.

Hakikatnya, kitalah bos pada diri sendiri..kita yang menentukan untuk memilih mana yang baik dan yang buruk...kitalah yang mengubah diri sendiri kerana Allah hanya akan mengubah sesuatu kaum apabila mereka sendiri yang berusaha untuk berubah... Bermujahadahlah dalam erti kata yang sebenar...bertaubatlah dengan sebenar-benar taubat supaya taubat yang kita lakukan tidak memerlukan taubat yang kedua... Hayatilah firman Allah SWT dalam surah Ar-Ra'du, ayat 11...=)
 ~copy n paste~


No comments: